Kolutehtävä (31.10-21.11)
Tehtäviä koulukirjasta.
1. Mitkä kaikki asiat vaikuttavat asiakkaan muodostamaan mielikuvaan kun hän varaa ajan? Mikä on alkumielikuvan merkitys?
Jos asiakas varaa ajan vaikka soittamalla niin hän saa ensivaikutelman puhelimen toisessa päässä puhuvasta ihmisestä, että onko hän kohtelias osaako autaa, neuvoa, kertoa hinnoista yms. Jos olet kampaamossa töissä ja vastaat puhelimeen sinulla on oltava positiivinen asenne ja sinun tulee olla ystävällinen asiakasta kohtaan niin hän saa hyvän ensivaikutelman. Asiakas voi varata ajan vaikka netissä tai tulla paikan päälle varaamaan, joten työympäristön tulee olla siisti, hygeiininen ja ammattimainen. Kampaamon nettisivujen tulee olla siistit, hienot ja selkeät.
Alkumielikuvan merkitys on suuri sillä asiakas vetää johtopäätöksiä jo ennenku on ees käynyt "asiakkaana" . Jos asiakas on saanut huonoa palvelua niin sana leviää ja kampaamolle tulee sitä myöten huono maine. Mutta jos asiakas on saanut hyvää palvelua ja on tyytyväinen niin asiakas voi kehua kampaamoa ja kertoa saamastaan palvelusta eteenpäin positiivisellä tavalla.
2.Työsuunnitteluvaihe
Suunnittelu tapahtuu ennen työn toteuttamista. Hiusalan ammattilainen tarvitsee työn suunnittelemiseen kahdenlaista tietoa: ulkoista tietoa (esim. Asiakkaan toiveet, hiusten kunto yms)
ja sisäistä tietoa (tietotaito ja työkokemus).
Voit käyttää apuvälineenä sitä, että keskustelet asikkaan kanssa ja siitä syntyy keskusteluun perustuva mielikuva tai konkreettinen piirros tai valokuva tavoitteesta.
3. Mitä mielestäsi tulee ottaa huomioon parturi-kampaajan ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa, jotta he ymmärtävät toisiaan palvelutilateessa.
Parturi-kampaajan on puhuttava asiakkaalle kieltä, jota hän ymmärtää. Kykyyn tulkita asiakkaan tarpeita vaikuttaa myös kehonkieli eli eleiden ja ilmeiden ymmärtäminen. Älä puhu asikkaan kanssa ammatti sanastoa, jota käytät työ elämässä työ kavereidesi kanssa, koska asiakas ei välttämättä ymmärrä mitä jollakin sanalla tarkoitetaan.
4. Kokemuksia parturi-kampaajan työn laadusta?
Olen itsekäynyt Äänekoskelle pariin otteeseen keskustan kampaamossa.
Pätevyys
-Siellä otetaan asiakas hyvin huomioon ja kuunnellaan asiakasta ja tehdään asiat aina niinkuin asiakkaalle on parasta.
- Välillä siellä puhutaan ammatti sanastoa asiakkaille, josta en ymmärtänyt mitään.
Asenne
-Kampaamolla on hyvä asenne ja työntekijät ovat todella mukavia ja he kaikki ovat työssään täysillä mukana.
-Omasta mielestäni siellä on välillä liian melusaa niin ei saa rentoutua rauhassa.
Saavutettavuus
-Kampaamooon ajan saa varattua netistä, puhelimen välityksellä tai menemällä paikan päälle se on todella hyvä.
-Huono asia on, että kampaamo on kaukana kotoani.
Turvallisuus
- Kampaamo on turvallinen paikka ja ne käsittelee kemikaaleja kauvempana asiakkaita ja ovat varovaisia terä esineiden kansssa ja kyselevät hyvin tarkkaan allergia asiat yms.
5.Hintojen vertailu opiskelukampaamon ja normikampaamon välillä.
Hintojen välillä on tosi suuria eroja. Opiskelukampaamoissa hinnat ovat huomattavasti edullisempia leikkauksissa, värjäyksissä, hoidoissa yms.
Esimerkkejä:
Opiskelija kampaamo Normi kampaamo (satunnainen kampaamo)
Hiustenleikkaus 15e Hiustenleikkaus 33-55e
Hoidot 15-30e Hoidot 33-69e
Kampaukset 15-45e Kampaukset 39-75e
Värjäykset 30-60e Värjäykset 105-149e
Kuten huomaat hinnat ovat todella eri luokkaa.
6.Mitä tarkoitetaan palvelupaketilla?
Palvelupaketti koostuu erilaisista aineettomista ja aineellisista palveluista ja tuotteista, joita asiakas voi ostaa. Usein palvelupaketti koostuu peruspalveluista sekä siihen liittyvistä lisä- ja tukipalveluista. Parturikampaamoissa voidaan asiakkaille tarjota esimerkiksi hiusten värjäyksen yhteydessä hiusten tehohoitopalveluita rentouttavalla hiuspohjan hieronnalla. Tai sitten hiusten värjäyksen yhteydessä olaplex hoitoa.
7. Mitä tarkoitetaan tuotteen virhevastuulla?
Virhevastuulla tarkoitetaan virheellisen tuotteen tai palvelun tai niin sanotun tuotevahingon korvaamista tai hyvittämistä. Parturikampaamon palvelua ei voida konkreettisesti palauttaa, mutta yritys voi korvata tai hyvittää virheellisen palvelun. Parturi-kampaajalla on oikeus tarkastaa virhe ja neuvotella asiakkaan kanssa virheen hyvittämisestä. Esim. palvelu voidaan uusia tai korjata, jos väri ei ole tarttunut johonki kohtaan voidaan asiakkaan kanssa sopia hinnanalennuksesta, joka vastaa suuruudeltaan virheen merkitystä, jos virhe ei ole korjattavissa niin voidaan purkaa sopimus ja asiakas saa rahat takaisin.
1. Mitkä kaikki asiat vaikuttavat asiakkaan muodostamaan mielikuvaan kun hän varaa ajan? Mikä on alkumielikuvan merkitys?
Jos asiakas varaa ajan vaikka soittamalla niin hän saa ensivaikutelman puhelimen toisessa päässä puhuvasta ihmisestä, että onko hän kohtelias osaako autaa, neuvoa, kertoa hinnoista yms. Jos olet kampaamossa töissä ja vastaat puhelimeen sinulla on oltava positiivinen asenne ja sinun tulee olla ystävällinen asiakasta kohtaan niin hän saa hyvän ensivaikutelman. Asiakas voi varata ajan vaikka netissä tai tulla paikan päälle varaamaan, joten työympäristön tulee olla siisti, hygeiininen ja ammattimainen. Kampaamon nettisivujen tulee olla siistit, hienot ja selkeät.
Alkumielikuvan merkitys on suuri sillä asiakas vetää johtopäätöksiä jo ennenku on ees käynyt "asiakkaana" . Jos asiakas on saanut huonoa palvelua niin sana leviää ja kampaamolle tulee sitä myöten huono maine. Mutta jos asiakas on saanut hyvää palvelua ja on tyytyväinen niin asiakas voi kehua kampaamoa ja kertoa saamastaan palvelusta eteenpäin positiivisellä tavalla.
2.Työsuunnitteluvaihe
Suunnittelu tapahtuu ennen työn toteuttamista. Hiusalan ammattilainen tarvitsee työn suunnittelemiseen kahdenlaista tietoa: ulkoista tietoa (esim. Asiakkaan toiveet, hiusten kunto yms)
ja sisäistä tietoa (tietotaito ja työkokemus).
Voit käyttää apuvälineenä sitä, että keskustelet asikkaan kanssa ja siitä syntyy keskusteluun perustuva mielikuva tai konkreettinen piirros tai valokuva tavoitteesta.
3. Mitä mielestäsi tulee ottaa huomioon parturi-kampaajan ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa, jotta he ymmärtävät toisiaan palvelutilateessa.
Parturi-kampaajan on puhuttava asiakkaalle kieltä, jota hän ymmärtää. Kykyyn tulkita asiakkaan tarpeita vaikuttaa myös kehonkieli eli eleiden ja ilmeiden ymmärtäminen. Älä puhu asikkaan kanssa ammatti sanastoa, jota käytät työ elämässä työ kavereidesi kanssa, koska asiakas ei välttämättä ymmärrä mitä jollakin sanalla tarkoitetaan.
4. Kokemuksia parturi-kampaajan työn laadusta?
Olen itsekäynyt Äänekoskelle pariin otteeseen keskustan kampaamossa.
Pätevyys
-Siellä otetaan asiakas hyvin huomioon ja kuunnellaan asiakasta ja tehdään asiat aina niinkuin asiakkaalle on parasta.
- Välillä siellä puhutaan ammatti sanastoa asiakkaille, josta en ymmärtänyt mitään.
Asenne
-Kampaamolla on hyvä asenne ja työntekijät ovat todella mukavia ja he kaikki ovat työssään täysillä mukana.
-Omasta mielestäni siellä on välillä liian melusaa niin ei saa rentoutua rauhassa.
Saavutettavuus
-Kampaamooon ajan saa varattua netistä, puhelimen välityksellä tai menemällä paikan päälle se on todella hyvä.
-Huono asia on, että kampaamo on kaukana kotoani.
Turvallisuus
- Kampaamo on turvallinen paikka ja ne käsittelee kemikaaleja kauvempana asiakkaita ja ovat varovaisia terä esineiden kansssa ja kyselevät hyvin tarkkaan allergia asiat yms.
5.Hintojen vertailu opiskelukampaamon ja normikampaamon välillä.
Hintojen välillä on tosi suuria eroja. Opiskelukampaamoissa hinnat ovat huomattavasti edullisempia leikkauksissa, värjäyksissä, hoidoissa yms.
Esimerkkejä:
Opiskelija kampaamo Normi kampaamo (satunnainen kampaamo)
Hiustenleikkaus 15e Hiustenleikkaus 33-55e
Hoidot 15-30e Hoidot 33-69e
Kampaukset 15-45e Kampaukset 39-75e
Värjäykset 30-60e Värjäykset 105-149e
Kuten huomaat hinnat ovat todella eri luokkaa.
6.Mitä tarkoitetaan palvelupaketilla?
Palvelupaketti koostuu erilaisista aineettomista ja aineellisista palveluista ja tuotteista, joita asiakas voi ostaa. Usein palvelupaketti koostuu peruspalveluista sekä siihen liittyvistä lisä- ja tukipalveluista. Parturikampaamoissa voidaan asiakkaille tarjota esimerkiksi hiusten värjäyksen yhteydessä hiusten tehohoitopalveluita rentouttavalla hiuspohjan hieronnalla. Tai sitten hiusten värjäyksen yhteydessä olaplex hoitoa.
7. Mitä tarkoitetaan tuotteen virhevastuulla?
Virhevastuulla tarkoitetaan virheellisen tuotteen tai palvelun tai niin sanotun tuotevahingon korvaamista tai hyvittämistä. Parturikampaamon palvelua ei voida konkreettisesti palauttaa, mutta yritys voi korvata tai hyvittää virheellisen palvelun. Parturi-kampaajalla on oikeus tarkastaa virhe ja neuvotella asiakkaan kanssa virheen hyvittämisestä. Esim. palvelu voidaan uusia tai korjata, jos väri ei ole tarttunut johonki kohtaan voidaan asiakkaan kanssa sopia hinnanalennuksesta, joka vastaa suuruudeltaan virheen merkitystä, jos virhe ei ole korjattavissa niin voidaan purkaa sopimus ja asiakas saa rahat takaisin.
Kommentit
Lähetä kommentti