Koulutehtävä (25.9)
Moikka!
1. Mitkä ovat parturin ja kampaajan palvelukokonaisuuksien ulottuvuudet ovat työssä? Millaisia ammattitaitovaatimuksia nämä ulottuvuudet edellyttävät?
Ulottuvuuksia on kolme erinlaista ja ne ovat:
-suunnittelu
-toteutus
-arviointi
Parturin ja kampaajan vaikuttaa erinlaisilla käsittelyillä myönteisesti asiakkaan ulkonäköön. Parturi-kampaajan työ on käsityötä, joten tarvitset kärsivällisyyttä ja huolellisuutta työssä. Työssä pitää muistaa kuunella asiakasta, mutta myös tehdä omia päätöksiä ja ajatella mikä on asiakkaalle parhaaksi. Sinun tulee olla mahdollisimman sosiaaline ja ystävällinen asiakasta kohtaan.
Sinun täytyy osata toteuttaa asiakkaalle suunnitelmasi työ ja arvioida sen lopputulos.
2. Mitä luovuudella tarkoitetaan kirjan mukaan?
"Luovuudella todella tarkoitetaan kykyä luoda uutta tai yhdistellä vanhoja asioita uudella tavalla."
3. Miten luovuutta voi oppia? Miten luova ihminen suhtautuu epäonnistumisiin?
Luovuutta voi oppia ja opiskella samalla tavalla kuin muitakin taitoja. Luovuuden oppiminen
perustuu tietoon, osaamiseen ja oman alan hallintaan, ammattitaitoon. Luovuus ei synny pakottamalla. Luova ihminen ottaa epäonnistumiset vastaan oppiakseen tekemästä virheestään
ja kääntää megatiiviset kokemukset positiiviseks.
4. Miten kampaaja käyntisi työvaiheet ovat osoittaneet parturi-kampaajan luovuutta.
Kävin viimeeks viime kesänä parturissa värjäämässä hiuksiani vaaleemmaksi. Kävin kampaamossa
missä käytettiin vain luontais tuotteita. Olisin halunnut väristä todella vaalean ruskean, mutta kampaaja ehotti, että laitetaan vaale sävytys aine niihin ja se oli todella hyvä idea.
Näin kampaaja työssä todella paljon luovuutta, kun kävin laittamassa hiukseni rippijuhliin. Kerroin
kampaajalleni mekostani ja annoin vapaat kädet ja hän teki todella kauniin kampauksen.
5. Palvelu tapahtuma on aineeton; mitä sillä tarkoitetaan?
Palvelutyö on aineeton: sitä ei voihaistaa, maistaa, tuntea, nähdä eikä kuulla. Aineettomuuden vuoksi palvelua ei voi mitata, varastoida, testata eikä tarkistaa ennen ostohetkeä.
6. Miten kirjassa kuvataan hiusalan palvelua, mitä se sisältää?
Laadukkaaseen asiakaspalveluun kuuluvat asiakkaan henkinen hyvinvointi, fyysinen hyvinvointi ja taloudellinen hyvinvointi.
7. Mitä tarkoitetaan sisäisellä yrittäjyydellä?
Sisäisellä yrittäjyydellä tarkoitetaan yrittäjämäistä toimintatapaa eli sitä, että palkkatyötä tekevä
ihminen suhtautuu työhönsä yhtä sitoutuneesti, innostuneesti ja aloitteellisesti kuin jos hän
työskentelisi omistamassaan yrityksessä.
8. Mitä ovat palvelulaadun osatekijät?
Palvelu laatuun kuuluvat neljä eri asiaa.
-Pätevyys (ammattitaitoisuus, uskottavuus, maine, etiikka) Asiakas uskoo, että saa rahan vastaista ja pätevää palvelua ja tilat ja laitteet ovat hyvät. Asiakas uskoo, että häntä palvellaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
- Asenne (käyttäytyminen, palvelualttius, kohteliaisuus, viestintä, sisäinen yrittäjyys) Asiakas tuntee, että kiinnität häneen huomion ja haluat/osaat auttaa hänen ongelmissaa. Olet asiakkaalle
ystävällinen kuten kuuntelet häntä, puhut kieltä jota hän ymmärtää ja palvelu tapahtuu sovittuun
aikaan.
-Saavutettavuus (lähestyttävyys, joustavuus) Palvelun sijainti, aukioloajat ja työntekijöiden
toiminta mahdollistaa sen, että yhteydenotto on helppoa. Yritys on valmis joustamaan asiakkaan
toiveiden mukaan.
-Turvallisuus (luotettavuus, luottamuksellisuus) Palvelu ei aiheuta kellekkään osapuolelle fyysisiä
riskejä. Asiakkaan tietää, että voi luottaa tarjoamiin palveluihin ja että asiakkaan omaisuus on turvassa. Laskutus on moitteeton ja että asiakas tietää että jos virheitä sattuu niin ne korvataan ja
keksitään yhdessä asialle uusi ratkaisu.
9. Mitä on etiikka? Minkälaisia eettisen toiminnan periaatteita kampaamoissa tulisi noudattaa?
Etiikka pohtii mikä on oikein ja mikä väärin. Periaatteeksi pitää ottaa se, että jokainen ihminen
on erinlainen ja kaikki pitää hyväksyä omana itsenään ja kunnioittaa samalla tavalla. Asiakkaan valintoja pitää kunnioittaa.
7. Mitä tarkoitetaan sisäisellä yrittäjyydellä?
Sisäisellä yrittäjyydellä tarkoitetaan yrittäjämäistä toimintatapaa eli sitä, että palkkatyötä tekevä
ihminen suhtautuu työhönsä yhtä sitoutuneesti, innostuneesti ja aloitteellisesti kuin jos hän
työskentelisi omistamassaan yrityksessä.
8. Mitä ovat palvelulaadun osatekijät?
Palvelu laatuun kuuluvat neljä eri asiaa.
-Pätevyys (ammattitaitoisuus, uskottavuus, maine, etiikka) Asiakas uskoo, että saa rahan vastaista ja pätevää palvelua ja tilat ja laitteet ovat hyvät. Asiakas uskoo, että häntä palvellaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
- Asenne (käyttäytyminen, palvelualttius, kohteliaisuus, viestintä, sisäinen yrittäjyys) Asiakas tuntee, että kiinnität häneen huomion ja haluat/osaat auttaa hänen ongelmissaa. Olet asiakkaalle
ystävällinen kuten kuuntelet häntä, puhut kieltä jota hän ymmärtää ja palvelu tapahtuu sovittuun
aikaan.
-Saavutettavuus (lähestyttävyys, joustavuus) Palvelun sijainti, aukioloajat ja työntekijöiden
toiminta mahdollistaa sen, että yhteydenotto on helppoa. Yritys on valmis joustamaan asiakkaan
toiveiden mukaan.
-Turvallisuus (luotettavuus, luottamuksellisuus) Palvelu ei aiheuta kellekkään osapuolelle fyysisiä
riskejä. Asiakkaan tietää, että voi luottaa tarjoamiin palveluihin ja että asiakkaan omaisuus on turvassa. Laskutus on moitteeton ja että asiakas tietää että jos virheitä sattuu niin ne korvataan ja
keksitään yhdessä asialle uusi ratkaisu.
9. Mitä on etiikka? Minkälaisia eettisen toiminnan periaatteita kampaamoissa tulisi noudattaa?
Etiikka pohtii mikä on oikein ja mikä väärin. Periaatteeksi pitää ottaa se, että jokainen ihminen
on erinlainen ja kaikki pitää hyväksyä omana itsenään ja kunnioittaa samalla tavalla. Asiakkaan valintoja pitää kunnioittaa.
Kommentit
Lähetä kommentti